Azot in pneuri

In comparatie cu aerul, azotul este caracterizat de variatia mica de presiune la caldura, respectiv la rece.
In conditiile in care, pe timp de vara, asfaltul se incalzeste foarte mult, azotul din pneuri nu se dilata, mentinand presiunea cat mai constanta in anvelope.
Studiile efectuate de organizatii independente au aratat ca azotul are un efect benefic asupra duratei de viata a pneurilor si a consumului de carburant.

Inlocuirea aerului din pneuri cu azot (nitrogen) prezinta câteva beneficii demne de luat in seama.

Pneurile isi pastreaza presiunea constanta o perioada mai lunga (se desumfla mai greu decat cele umplute cu aer). Azotul uzeaza mai putin structura anvelopelor decat o face aerul atmosferic.
Nu in ultimul rand, prezenta azotului in pneuri poate reduce putin si consumul de carburant.

AZOT SAU AER IN PNEURI?
Aerul contine 78% azot (nitrogen), aproape 21% oxigen , si in rest vapori de apa, dioxid de carbon si mici cantitati de gaze nobile ca neonul si argonul. Celelalte gaze sunt in proportii neglijabile. Putem gasi argumente convingatoare pentru a folosi azot pur in cauciucurile masinii noastre.

Primul argument consta in faptul ca azotul e mai putin probabil sa migreze prin cauciucul anvelopelor. Prin urmare, presiunea pneurilor va fi constanta o perioada mai indelungata de timp.
Pilotii de curse si-au dat primii seama ca anvelopele umplute cu azot prezinta variatii mai mici de presiune odata cu modificarile de temperatura.

AVANTAJELE AZOTULUI IN PNEURI NU SE OPRESC AICI
Umiditatea (apa) nu e un element dezirabil in interiorul unei anvelope. Prezenta in cauciucuri sub forma de vapori sau chiar in stare lichida, cauzeaza schimbari mai mari de presiune decat aerul uscat. Nu in ultimul rand, favorizeaza coroziunea otelului sau aluminiului jantei.

De ce e apa relevanta intr-o discutie despre azot in pneuri? Orice sistem ce furnizeaza azot in stare pura furnizeaza azot uscat. Umplerea pneurilor cu azot implica “umflatul” si “desumflatul” succesiv (de cateva ori), pt a dilua treptat concentratia oxigenului in anvelope. Operatiune soldata implicit si cu indepartarea apei din interiorul pneurilor.

Pentru un tehnician cu experienta, operatiunea de mai sus este simpla. Dar consuma timp. De aceea, multe unitati de service auto folosesc utilaje ce indeplinesc aceasta sarcina automat, fara nevoia de supervizare umana.

SINTEZA:

Cu azot, presiunea anvelopelor va ramane constanta un timp mai indelungat, contribuind la mici economii cu combustibilul si costurilor legate de mentenanta cauciucurilor.

In interiorul pneurilor va fi mai putina umezeala, asadar o coroziune mai redusa a jantelor.

In ce priveste sofatul, nu veti simti nici o diferenta la volan inlocuind aerul din pneuri cu azot.